Další číslo dývídýčkových recenzí přináší (opět) trojici žánrových snímků, které by neměly uniknout vaší pozornosti. Highlandera, jež vyšel ve speciální dvoudiskové edici, jistě není třeba představovat. Doplnily jej DVD premiéry filmů Batman: Rok jedna a Svítání.
Batman: Rok jedna
Když v 1997 vypustil Joel Schumacher do světa – přeskočme spoustu vulgarismů eufemismem – nedobrý film Batman a Robin, zdálo se, že má chlapík v temném obleku svá nejlepší léta za sebou. Christopher Nolan svým Batman začíná nejen napravil jeho reputaci, on jej vyzvedl na výsluní. Díky tomu se dnes můžeme nechat potěšit i animovanými snímky o netopýřím muži, z nichž je Rok jedna jedním z nejlepších.
Příběh, který silně připomíná právě Batman začíná, však s touto verzí, potažmo jejím světem, není v symbióze. Vychází však z komiksové předlohy Franka Millera, jíž se Nolan velice volně inspiroval. Ve dvou na sobě zpočátku nezávislých liniích nám představuje geneze dvou ochránců města hříchu, strachu, bolesti a beznaděje, Gotham city. První z nich hořkou pachuť jeho čtvrtí zakusí poprvé, druhý se po mnoha letech vrací domů. Oba však tuší, že je čeká spousta tvrdé a špinavé práce.
Řeč je samozřejmě o poručíku Jamesi Gordonovi, přeloženému do Gothamského okrsku policie. Pociťuje silné rozhořčení nad tím, jak jsou jeho kolegové a nadřízeni zkažení a jak je zdejší útvar zkorumpovaný. Čest a svědomí v něm mu nedovolí podřídit se takovému stavu, místo toho se mu postaví na odpor.
Návrat ztraceného syna, miliardáře Bruce Waynea, je provázen takovým zájmem médií, jaký je vlastně u této postavy zvykem. Navenek zhýralý a arogantní floutek skrývá jedno tajemství – v jeho nitru hoří touha zamést špínu ulic. A on se jí odhodlal vyrazit naproti. Takové jsou výchozí pozice příběhů, které se nakonec musí protnout. Do té doby však chlapcům nezbývá nic jiného, než se popasovat se svými úkoly a nástrahami osamoceně.
Velice věrný je scénář své komiksové předloze, díky níž jsou charaktery převážně obou hlavních hrdinů znamenitě vykresleny pomocí vnitřních monologů, vzpomínkových scén, ale i dobře napsaných dialogů. Ty ostatní jsou na tom v této oblasti o poznání hůře, na role spouštěčů a rozvíječů příběhu je to však dostačující. Mimořádně sympatický je prvotní vývoj postavy Catwoman, s níž se setkáme v hlavní roli krátkého filmu, jež je součástí DVD.
Vpravdě by si adatace Millerova komiksu zasloužila výrazně lepší grafické zpracování. To, jimž se Batman: Rok jedna rozhodně nepochlubí, působí poněkud zpátečnicky. Obsahová úroveň animovaných snímků postav superhrdinů vykazuje spíše vzestupnou tendenci, počet fanoušků těchto filmů také vzrůstá, není proto důvod jejich celkovou kvalitu snižovat právě grafikou.
Batman: Rok jedna je milou jednohubkou, kterou bych doporučil spíše fanouškům temného rytíře. Pocit, jaký divák zakusí po jeho zhlédnutí, bude totožný: „Ať už je tu The Dark Knight Rises!“
Svítání
Ne každý upír je romanticky založený hezounek s tendencí zářit za svitu sluníčka. Ti z filmu Svítání jsou o poznání sympatičtější – bestie, které svou lačností po lidské krvi přivedli náš druh na samotný pokraj vyhynutí. Mnoho jedinců je v uměle navozeném spánku připevněno k odšťavňovacím přístrojům, těch několik málo zbylých přežívá v úkrytech a strachu. Jsou loveni a případný odpor je trestán smrtí.
Upírská společnost z nedostatku krve pomalu, ale jistě degeneruje (zajímavě nastavené zrcadlo společnosti nám dobře známé z reality). Jedinci, kteří dlouho neměli svoji potravu, se nezvratně přetvářejí v bestie ještě krvelačnější, inteligenčně však srovnatelné s nacionalisty. Upíři jsou stále hladovější, přísun potravy se však snižuje. Dokonce ani to kafe není rudé, jak dřív bývalo. A vývoj umělé krve vedený doktorem Edwardem Daltonem je stále neúspěšný.
Úplnou náhodou Edward – obdivovatel lidské rasy, který si raději dá krev nějakého roztomilého zvířátka – narazí na jednu z přežívajících skupinek dvojnožců s fungujícím oběhovým systémem a pomůže jí. (Jsou upíři se jménem Edward vždycky sráči?) To jej přivede k muži, který byl dříve jeho nemrtvým spoluobčanem, nalezl však cestu zpět do života.
Za takovou informaci se zabíjí.
V sympaticky svižném snímku (stopáž pouhých 94 minut) není mnoho místa pro slepé skvrny. Jeho hlavní devízou je nadprůměrné množství originálních nápadů, jež do svého světa vnesli jeho tvůrci, bratři Spierigové (nezávislý film Nemrtví). Po tomto světě chodí (převážně) fungující postavy, jejichž tváře vám jistě budou povědomé – Ethan Hawke, Sam Neill a Willem Dafoe se svých rolí zhostili dobře a filmu jednoznačně vládnou, jinak by tomu u takových zkušených borců být ani nemohlo.
Přesto jim tu a tam hází klacky pod nohy scénář, v mnohém nedotažený. Stroj vyprávění občas zadrhává, hlášky fungují přibližně v polovině případů a vývoj některých charakterů je trestuhodně nedůvěryhodný. Pozorný divák rozpozná ve Svítání balíček složený z Matrixu, druhého Bladea a Pravé krve. Akce je ve filmu sdostatek, ne pokaždé ji však divák přivítá s nadšením – jejich úspěšnost je zhruba podobná té scénáristické.
Zato s audiovizuální stránkou filmu si Spierigové poradili přímo skvěle. Barvy jsou nádherně potemnělé s absencí červené, což občas korunují skvěle natočeným záběrem a dobře zvoleným hudebním podkladem. Atmosféra snímku funguje právě díky těmto prvkům.
Svítání je nadprůměrným filmem pro ty, jimž jsou srdceryvní upírci odpornější než hororem páchnoucí krvesajové. Snímkem přibližně na jedno podívání, avšak na podívání solidní.
Josef Horký
Highlander
Jedna obstarožní filmová legenda, která dala podnět ke zrodu čtyř paskvilů a několika špatných seriálů. Ale tenkrát, tenkrát, když Lambert byl ještě mladík, když Mercury z pódia hřímal, že jsme princové vesmíru, když frčely džínsy a bílé tenisky a když si muži s pohledy, které by mohly krájet železo, chladnými zbraněmi na filmovém plátně sekali hlavy… Tenkrát to bylo tak trochu kouzlo.
Příběh není třeba dalekosáhle rozpitvávat, každému trochu kovanému fantazákovi je znám jako jeho boty. Někteří z lidí jsou ve skutečnosti nesmrtelní, existuje jen jeden způsob, jak mohou zemřít. Useknutím hlavy. Bojují mezi sebou navzájem, po staletí se zabíjejí, neboť ten poslední z nich získá tajemnou Cenu.
Když debutující scénárista Gregory Widen a producent Peter S. Davis sháněli režiséra ojediněle silného námětu, nabídl jim tenkrát někdo z produkce mladého australského vizionáře, který měl za sebou pouze jednu indie komedii a zvířecí horor a živil se natáčením videoklipů pro Duran Duran a Bonnie Tyler. Producent musel mít v té chvíli malé zjevení, když vybral právě tohoto muže, jehož talent mu učaroval.
Vznikl film, který je mnoha prvky nadčasový. Nejde o akční příběh, který navíc, jak tvrdí scénárista Gregory Widen, byl studiem samozřejmě osekán, ani o s odstupem času úsměvné, ale tak nějak poctivé triky let osmdesátých, ale o lidské poselství, které se snaží přinést. Nesmrtelnost je cenou sama o sobě, fascinace věčným životem provází člověka už od starověku, od prvních bájí, kdy ti nejstarší hrdinové skutečně byli nesmrtelní. Widenovi se podařilo obohatit tuto mytologii o náhled, zbavený veškeré naivity, když z největšího daru učinil také největší prokletí. Jakou by měl cenu život věčný, ale strávený v osamělosti, v neustálém ohrožení a násilí. Staletí prožitá bez nároku na skutečný život v lidské společnosti. Takový dar už náhle hořkne na jazyku.
Dvd nyní vychází v líbivé dvoudiskové edici ve dvou jazykových verzích s perfektním dabingem Jiřího Štěpničky, který dodává v originále trochu pošišlávajícímu Lambertovu Connoru MacLeodovi k jeho temnému pohledu to správné charisma. Na druhém disku číhá velmi příjemná snůška bonusových materiálů, z nichž trailer je opravdu tím nejmenším. Jsou tu dva rozhovory s tvůrci – s producenty, výtvarníky, režisérem a scénáristy, poodhalujícími zákulisí celého příběhu a všechny možné peripetie, které ho během vzniku provázeli – jak byla například změněna postava Kurgana z původního konceptu na vychechtaného psychopata, co unáší babičky a podobně. Po nich následuje ještě dvojice interview s Christopherem Lambertem a Roxanne Hart, díky nimž se celý bonusový materiál vyšplhá někam ke dvěma hodinám čistého času. A to už jde.
Je čas skoro předvánoční, tak proč se nevrátit o jednu generaci zpátky a nenechat na sebe dýchnout atmosféru opojných osmdesátek? I vaši potomci by měli vědět, jaké to kdysi bylo. A meče a sekání hlav k té době taky patří.
Martin Kužel
Batman: Rok jedna
Režie: Sam Liu, Lauren Montgomery
Scénář: Bob Kane, Tab Murphy
Namluvili: Bryan Cranston, Ben McKenzie, Eliza Dushku ad.
Cena: 299,–
Svítání
Režie: Peter Spierig, Michael Spierig
Scénář: Peter Spierig, Michael Spierig
Hrají: Ethan Hawke, Willem Defoe, Sam Neill ad.
Cena: 299,–
Highlander
Režie: Russell Mulcahy
Scénář: Gregory Widen, Peter Bellwood, Larry Ferguson
Hrají: Christopher Lambert, Roxanne Hart, Clancy Brown, Sean Connery ad.
Cena: 299,–
K dostání zde.