Distributorská lákačka prezentující „nový horor od del Tora“ mě přiměla vylézt ze své temné sluje a protáhnout si nohy cestou do kinosálu. Maje ještě v celkem živé paměti Faunův labyrint, bylo mé očekávání poměrně vysoké. A tohle jsem měl za to.
Seznamme se – jsem Troy Nixey a tohle je moje režijní prvotina. Protože na můj film by nikdo nepřišel, lípnu si pod to del Torovo jméno a lidi se pohrnou jako důchodci pro sociální dávky. Inu… ano.
Vílí zubařina
Byla jednou jedna malá holčička (Bailee Madison), jejíž tatínek (Guy Pearce) dělal interiérového designéra… nebo interiérového restaurátora… nebo… prostě předělával staré baráky do původní podoby. A protože maminka téhle holčičky potřebovala balit bohaté pány a flámovat, tak se jí zbavila a přihrála ji tomu tatínkovi a jeho nové přítelkyni (Katie Holmes). Čert tomu chtěl, že tatínek zrovna makal na projektu restaurace starého sídla, které před lety patřilo slavnému malíři, než zmizel za podivných okolností. A tak si holčičku vzal s sebou.
Holčičce se v domečku nejdřív líbilo, dokonce si brzy našla kamarády, kteří šeptali ve zdech. Celé se to pokazilo v momentě, kdy je jednoho dne pustila ze sklepa (protože měla sílu jako Herakles a věděla, na co je hasák). Ti kamarádi totiž měli zatracený šmak na dětské zoubky. Ale vílí šatečky nenosili, nenene…
Ne (po čtvrté), to nebyl spoiler. Všechno tohle je řečeno a učiněno v prvních patnácti minutách filmu, přičemž ohyzdní malí padouši jsou představeni asi dvacet sekund po začátku. Úvod mysteriózního hororu jako prase, chtělo by se říct – odhalit mystérium ani ne pět nadechnutí potom, co zhasnou světla v sále, to už chce koule.
Pohádka o tom, jak šla mystika na vandr
Příběh, sice zasazený do líbivých kulis honosného venkovského sídla a jeho okolí, je schematická normálka, kterých za odpoledne zbastlíte na koleni dvanáct do tuctu a to ani nemusíte umět psát. Všichni se chovají přesně podle svých lajn, nikdo neodbočí (nedej bůh nepřekvapí) nějakým charakterovým vývojem – holčičku ohrožuje animatronické zlo, které na sebe ve své blbosti vypustila a nikdo jí to nevěří. Tatínek se na ni naštve, protože si myslí, že holčička nemá ráda jeho novou holku… no, asi nemá, když si to s ní tatínek rozdává hned vedle holčiččina pokojíčku a stěny jsou jak papír.
Pokud jsem v něco doufal, když jsem na plakátě uviděl Guillermovo příjmení, byla to mrazivá přízračná atmosféra (Faun), nápadité prostředí folklórních legend a osobitá monstra (třeba Hellboy 2). Ze jmenovaného jsem dostal slabý, průsvitný odvar toho prvního a ještě bez nudlí a mrkve. Del Toro totiž v podstatě jenom obšlehl svoje postavičky víl zubniček z druhého Hellboye (fajnová scéna, kde na konci Rudej vylítne oknem), přešil jim fazónu, nasadil přísnější dietu a narval je do díry v zemi.
Nejsmutnější na tom je, že tahle uhozená slátanina by možná i fungovala docela dobře, kdyby si na režisérskou židli sednul del Toro sám – jako autor Mimicu už jednou dokázal, že horory umí.
Dobrá, zachovám určité dekorum a budu spravedlivý – ten film není řemeslně špatný. Střih je povedený, lekaček je sice pomálu, ale hned ta první pod dekou je hodně povedená – z vizáže těch hajzlíků mi přeběhl velmi solidní mráz po zádech. Hudba mi v paměti neutkvěla a o autorech Beltramim a Sandersovi jsem nikdy neslyšel (dost možná opodstatněně).
Výkony pánů ochotníků jsou průměrné – ono není moc co hrát. Pearce je trochu škrobený, ale alespoň se už nepohybuje jako by spolkl stojáček, jako to dělal ve Stroji času. Bailee Madison je dítě a v něco jako je dětský herec já osobně nevěřím (kromě Dakoty Fanning) – trocha pobíhání, vřískání a nafouklých tvářiček nedělá divadlo – tomu se říká fyzický vzhled, když je vám sedm. Kdo je ve formě (ačkoliv se její repertoár jednoho pohledu nerozšířil ani o centimetr), je tentokrát Katie Holmes. Pryč jsou chvíle, kdy ji dojemně zalíval ruměnec, když měla v Batman začíná líbat uhrančivého Balea. Dáma na plátně už umí chodit a její emoce jsou uvěřitelné… jako jedny z mála.
Tohle rozhodně není nejlepší ani nejočekávanější horor konce létam, ba ani začátku podzimu, takže jedna rada na závěr – nenechte se zmást nálepkami. A jestli náhodou najdete ve sklepě v kamnech díru, vedoucí do hlubin zemských, vylejte do ní kanystr benzínu a nechte ty šmejdy shořet. Celý film jsem uvažoval, proč to nikoho nenapadlo.
Režie: Troy Nixey
Scénář: Guillermo del Toro, Matthew Robbins
Hrají: Guy Pearce, Katie Holmes, Bailee Madison aj.
Premiéra: 15. 9. 2011
Martin Kužel (redaktor)
martin.kuzel@youngstyle.cz
Musím říct, že sem se na ten film chtěla vypravit ze stejných důvodů. Nicméně si asi dám okliku na něco jiného. Recenze mě velice pobavila (což je poslední dobou na “špatných filmech” jediné, co je pro diváky přínosné). Poslední dvě věty, které demonstrují totální nelogiku většiny filmů, mě dostaly do kolen.