Něco se chystá. Cítí to Colin Laney, který jako proutkař s vytříbeným citem dokáže podle náznaků vyhmátnout uzlové body v datové síti, které vedou k důležitým událostem – ať už v životě jednotlivce, nebo celé komunity. Jenže právě blouzní v kartonové kolonii v tokijském metru, a tak musí vyslat operativce, který jej bude poslouchat jako hodinky a kterému velice důvěřuje. Na scénu tak vstupuje Berry Rydell, jenž se po delší době opět vrací do San Francisca. A budoucnost neklepe na dveře, ta na ně přímo vztekle tříská.
Zatímco se těžce nemocný Laney prodírá shluky dat a navádí Rydella tam, kam potřebuje, vrací se ve stejnou dobu do San Francisca i Chevette Washingtonová, bývalá kurýrka a bývalá Rydellova holka, která z LA utíká před násilnickým přítelem, a to spolu s filmařkou, která hledá zajímavé příležitosti. Utekla i Rei Toei, opus magnum tokijských PR a softwarových inženýrů, a teď se skrývá neznámo kde. V Rydellových stopách jde však i muž, po kterém nezůstávají žádné informace o jeho pohybu, jen proto, že si to nepřeje ani on, ani jeho záhadný zaměstnavatel. Zdánlivě náhodně vstupuje do dění i chlapec Silencio, kterému dar od „neviditelného“ muže změní celý život. Jak se však děj hýbe kupředu, pocit určenosti sílí a všichni důležití aktéři jsou rozmístění na hracím poli přesně v té poloze a na tom místě, kde mají být, až ruka osudu dopadne. Takovýmto checkpointem je sanfranciský Bay Bridge, na kterém v Gibsonově světě už dávno neprojíždějí auta, ale vyvíjí se svébytná, rtuťovitá kultura, kde žít není vůbec snadné, ale mnoho lidí to strašlivě láká.
Gibson nás „svou“ Kalifornií, rozdělenou zemětřesením na JiKal a SeKal, provází již potřetí. Všechny párty zejtřka jsou totiž závěrečným dílem volné trilogie Bridge, jejímž opakujícím se leitmotivem je právě legendární sanfranciský most. Slovo volné je velice důležité – Všechny párty zejtřka se dají číst naprosto samostatně, důležité aspekty konání postav známé z minulých románů jsou tady ve stručnosti vylíčeny, takže nováček neplave a ten, kdo četl Virtuální světlo i Idoru si prostě jen udělá opáčko.
Hlavní dějová linka není ani tady žádnou silnou stránkou, ale kvůli tomu se Gibson prostě nečte. Jeho hlavní devízou je opět naprosto úžasné vykreslení prostředí, a to i pomocí skvěle charakterizovaných postav. Některé postavy, které dostaly v prvních dvou dílech více prostoru, jsou zde upozaděny (Šinja Jamazaki), ale jiné naopak zažívají jistou zaslouženou satisfakci (nesporně zajímavá postava „sběratele“ Fontaina). Gibsonovi tak nic nebrání jít dál a dál, do detailů, které jako dílky skládačky dolaďují a zpřesňují komplexní a uvěřitelný obraz postapokalyptické Kalifornie. Sice zde není nouze o tradiční kyberpunkové propriety jako je samovzdělávací se umělá inteligence v podobě Rei Toei a hackerská komunita přísně si střežící své soukromí virtuálního Opevněného města, nanotechnologie pomáhající obnově životního prostředí či feťáci vesele se sjíždějící dancerem, nejsou to však hlavní hybatelé dějem, jenom součásti prostředí. Díky prolínání se s věcmi, které fungují již v naší přítomnosti (mobily, notebooky, GPS), je tato vize budoucnosti velmi uvěřitelná a v některých aspektech by se v horizontu několika desítek let mohla ještě stále stát i součástí naší reality.
Pro ty, kdo si koupí Všechny párty zejtřka jako doplnění prvních dvou románů, není moc co dodávat, protože stejně vědí, co chtějí. A pro ty, kdo by si chtěli tuto knihu vybrat jako první rendez-vous s panem Gibsonem, to určitě není špatné rozhodnutí.
Colin Laney, citlivý na informační vzory jako nikdo jiný na Zemi, žije v lepenkové krabici v tokijském metru. Zmítá jím horečné blouznění, ale jeho mysl se žene po nových trasách a Colin ví, že se něco chystá. Ovšem ne v Tokiu; nemůže na to tedy dohlédnout sám. K čemusi velkému se schyluje v San Francisku…
Do hry tak znovu vstupuje Berry Rydell, kterého v Los Angeles právě vyhodili z práce a nic mu tedy nebrání, aby se přesunul do San Franciska.
Sanfranciské mlhy snadno utají ledacos, pokud je utajení to, co si přejete, a dokonce se zdá, jako by zde realita byla nestálá. Mlhou se elegantně pohybuje nenápadný muž, v jehož stopách zůstávají mrtvá těla, takže na jeho přítomnost Laneyho upozorní příliv prázdnoty. Chlapec jménem Silencio nemluví, ale umí létat sítí kyberinformací při hledání jediného předmětu, jenž si podmanil jeho představivost. A Rei Toei, japonská idoru, dál studuje vše lidské. Sama není člověkem, ne tak docela, ale pracuje na tom. A kdo vlastně může v tento vzácný okamžik historie určit, co je a co není možné…
- Autor: William Gibson
- Překlad: Tomáš Richtr
- Formát: paperback
- Počet stran: 344
- Cena: 249 Kč
- Nakladatel: Laser -books, 2011
Vendula Brunhoferová (redaktor)
vlcacka@atlas.cz